Följ oss

Nyheter

Umida förväntar sig att sälja Joluca-dryck för 10-12 miljoner kronor under hösten

Publicerad

den

Humorgruppen JLC dricker sina Joluca

Dryckesbolaget Umida Group har utvecklat en serie av funktionsdrycker under varumärket Joluca och har under sommaren lyckats få centrala listningar hos samtliga större aktörer inom dagligvaruhandeln samt hos Reitan och Hemmakväll. De första försäljningsestimaten för hösten 2024 har nu tagits fram tillsammans med säljpartnern Arvid Nordquist, den ger en uppskattad nettoomsättning på 10-12 miljoner kronor för Umida.

Bolagets säljpartner och köpande kund för Jolucas funktionsdrycker Arvid Nordquist med drygt 30 säljare som löpande besöker både butiker samt bearbetar kedjor centralt har efter att de centrala listningarna säkrats tagit fram en initial försäljningsprognos för 2024, vilket således avser tiden från lanseringen inom kort till slutet av året. Denna försäljning på 10-12 miljoner kronor skriver Umida skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

Försäljning inleds vecka 35

Försäljning inleds hos Hemmakväll vecka 35 för att sedan rullas ut hos övriga aktörer vecka 37.

”Vi känner oss säkra på de initiala prognoserna för uppbyggnadsvolymen under 2024 tack vare både de centrala listningarna samt Arvid Nordquist stora engagemang på butiksnivå. Tillsammans med vår partner JLC har vi skapat en stark marknadsplan som kommer generera över 50 miljoner produktvisningar rakt in i målgruppen, främst via plattformar som Instagram, Tik Tok och Youtube. Energidrycker är en väldigt konkurrensutsatt kategori med stort kampanjtryck vilket är något som vi är väl förberedda på och vårt breda kampanjprogram med större butiksvolymer kommer börja rulla ut först under 2025. Bruttomarginalmässigt ligger produkterna över vårt kommunicerade långsiktiga mål och livscykeln inom dagligvaruhandeln är betydligt längre än hos Systembolaget vilket gör att vi nu bygger Joluca för framtiden. Målsättningen för 2025 är att etablera Joluca som varumärke inom kategorin funktionsdrycker i Sverige och nå en marknadsandel om minst 2%.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group. 

Nyheter

Uppsida på 40 procent och direktavkastning på 6,7 procent i Kopparbergs Bryggeri

Publicerad

den

Alkoholfri cider från Kopparbergs Bryggeri

Affärsvärlden har gjort en analys på Kopparbergs Bryggeri och ger en köprekommendation till aktien. Tidningens analytiker ser att läget förbättrats för bolaget där man både har kunnat justera sina priser och samtidigt fått se sitt kostnadstryck minska. Behåller bolaget sina marknadsandelar samtidigt som marginalerna ökar så finns det en bra uppsida i aktien.

”Värderingen är i nuläget lägre än branschsnittet. Det speglar de lägre marginalerna och det faktum att Kopparbergs är ett mindre bolag än konkurrenter som Carlsberg eller Heineken. I vårt huvudscenario ser vi en helt okej uppsida på drygt 40 procent om bolaget presterar enligt estimaten. Direktavkastningen på 6,7 procent är ett plus för den som gillar utdelningsaktier. Rådet blir köp”

Kopparbergs aktie är idag upp 2,7 procent och handlas kring 113,60 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Framgångsrika tester av Cell Impact Forming leder till ny affär

Publicerad

den

Cell Impact Forming

Cell Impact tecknade igår ett avtal om leverans av testverktyg till en ledande industriell aktör i Asien. Företaget skriver att affären bekräftar dess attraktiva erbjudande och dess unika formningsteknologi. Avtalet är en uppföljningsorder från en kund som Cell Impact tidigare har genomfört utvecklingsprojekt tillsammans med.

– De tester av vår formningsteknologi som den här kunden har genomfört har fallit väl ut, vilket lade grunden för vår nya överenskommelse. Detta är en process som vi har sett förut. Framgångsrika tester av Cell Impact Forming leder till nya affärer som i sin tur är en förutsättning för kommande volymtillverkning, säger Daniel Vallin, vd för Cell Impact.

Ordern omfattar såväl flödesplattor som ett testverktyg som kommer att användas för att tillverka kundanpassade flödesplattor. Leverans äger rum under andra kvartalet, och ordervärdet uppgår till 0,6 miljoner kronor.

Cell Impact gör en företrädesemission

Marknaden har väntat på att Cell Impact ska kommunicera nästa steg i finansieringen och idag kom informationen. Företaget ska göra en företrädesemission på 62,7 miljoner kronor under månadsskiftet juni-juli.

– Vi har en validerad högvolymteknologi, ökande kundintresse och en tydlig väg mot kommersialisering. Emissionen ger oss det rörelsekapital som krävs för att täcka upp under den återstående tiden innan ordervolymerna förväntas öka under andra halvåret 2025. Med det affärsläge vi nu ser framför oss, i kombination med våra interna bedömningar, har vi goda förutsättningar att framgent driva verksamheten utan ytterligare extern finansiering, säger Daniel Vallin, VD för Cell Impact.

Fortsätt läsa

Nyheter

Inget positivt är inprisat i Sinch, köp säger Affärsvärlden

Publicerad

den

Affärsvärlden ger en köprekommendation till Sinch-aktien och ser en uppsida på 47 procent på ett par års sikt. Bolaget försöker få fart på tillväxten igen men aktiemarknaden är skeptisk och handlar aktien till en låg värdering.

”Vi konstaterar att värderingen nu är så pass låg att nästan inget positivt är inprisat. Åtminstone så länge marginalen håller i sig. Kassaflödena är trots allt stabila i verksamheten. Bolaget borde kunna ge tillbaka minst 8 procent till aktieägarna per år på dessa nivåer i form av exempelvis återköp. Bara det är en okej avkastning. Allt över kan ses som en bonus. Det blir ett köpråd”

Sinch har en väldigt trist historik. Men i juli förra året gav självaste mäster-baissaren Richard Bråse en köprekommendation i Dagens industri. Han tog upp att frågetecken i verksamheten rätats ut och att det starka kassaflödet minskar skuldsättningen i högt tempo.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära