Nyheter
Starbreeze expanderar med ny studio i Storbritannien och två nya IP:n
Starbreeze meddelade idag att de öppnar en ny studio i Storbritannien och förvärvar två nya IP:n för framtida speltitlar. Det är ett stort steg för Starbreeze som idag bara utvecklar ett IP, i form av den framgångsrika driften av det gamla spelet Payday 2 och utvecklingen av Payday 3.
Den nya satsningen innebär en utökning av både utvecklings- och publishingkapaciteten. Den brittiska studion kommer att fungera som en hub för rekrytering av utvecklare, med fokus på att utveckla och publicera nyförvärvade IP:n och framtida projekt. Starbreeze Studios UK kommer att ledas av de tidigare Cinder Cone-grundarna Tancred Dyke-Wells och Lawrence Bishop.
”Vi har medarbetare från hela världen och är glada över att utöka vår verksamhet med ytterligare en studio baserad i Storbritannien för att skapa spel som vårt community kommer att uppskatta i många år framöver”, säger Tobias Sjögren, VD för Starbreeze. ”Med denna nya brittiska studio kommer Starbreeze att ha möjlighet att direkt utnyttja den brittiska talangpoolen för spelutveckling, som är en av de bästa i världen.”
Tancred Dyke-Wells och Lawrence Bishop tar med sig mycket erfarenhet till sina nya roller, med Dyke-Wells som kreativ ledare och Bishop som teknisk chef. Tillsammans har de mer än 40 års utvecklingserfarenhet i ledande roller och ligger bakom titlar som Smoke & Sacrifice, Firewatch, Nintendo Art Academy, Proteus och Battalion Wars. Under 2022 släppte Dyke-Wells och Bishop Cinder Cones debuttitel Skeleton Crew.
”Att få arbeta för ett företag som Starbreeze och etablera Starbreeze i Storbritannien är en ära och en fantastisk möjlighet”, säger Tancred Dyke-Wells. ”Även om vi är i ett tidigt skede är det början på en ny era, och vi ser fram emot att skapa, publicera och leverera utmärkta spel hand i hand med Starbreeze-teamet.”
”Efter att ha varit i indie segmentet under en längre tid är jag glad över möjligheten att få bygga ett starkt team med Starbreeze support och expertis” säger Lawrence Bishop ”Vi kommer verkligen att kunna höja vår nivå och, med hjälp av Starbreeze communityteam, leverera fantastiska upplevelser för spelarna”
Starbreeze skriver att den brittiska studion kommer att stärka företagets förmåga att fortsätta skapa unika spel-IP:n och utveckla bolagets styrka som utvecklare och publisher utöver succén med Payday-franchisen. Samt att vara närvarande på en så stor marknad för spelutvecklingstalanger kommer också att vara fördelaktigt för att säkerställa rekryteringen av kompetenta utvecklare som kan utöka och komplettera Starbreeze övergripande kapacitet. Det brittiska teamet kommer att arbeta nära Stockholmsstudion för att utveckla de två förvärvade IP:n enligt Games as a Service-modellen som så framgångsrikt används i Payday 2.
”Detta hjälper Starbreeze inte bara när det gäller de nya IP:n som vi arbetar med, utan även med andra projekt, inklusive det efterlängtade PAYDAY 3”, säger Mats Juhl, Chief Financial Officer på Starbreeze. ”Vi vill utöka vår portfölj med fantastiska titlar som våra spelare kommer att älska, och den brittiska studion är ytterligare ett steg i den riktningen.”