Nyheter
Medicinteknikbolaget Calmark befinner sig på tröskeln till global lansering
Det svenska medicinteknikbolaget Calmark, som utvecklat ett världsunikt verktyg för diagnostik av nyfödda barn, befinner sig just nu på tröskeln från utvecklingsbolag till ett säljande bolag med en global marknad. Calmarks unika diagnostikverktyg underlättar sjukvårdspersonalens arbete och kan dessutom rädda livet på miljontals spädbarn världen över. Det berättar Anna Söderlund, vd på Calmark.
Berätta om Calmark och er affärsidé!
–Calmark grundades 2007 och sedan dess har varit inriktade på att utveckla diagnosverktyg för nyfödda. Vår produkt för nyfödda baseras på drygt tretton års forskning och branscherfarenhet. Vår lösning kan förbättra hela vårdkedjan med minskat lidande för patienterna, spara tid och kostnader inom vården och innebära avgörande skillnad i de delar av världen där sjukhuslaboratorium saknas.
På vilket sätt är ert diagnostikverktyg för spädbarn unik?
–För majoriteten av alla de barn som föds i världen, går resan från födsel genom första levnadsveckan smidigt och helt utan komplikationer. För somliga nyfödda barn leder dock medicinska tillstånd till ett behov av snabb diagnos och behandling. Utan behandling riskerar dessa barn att få bestående skador och i värsta fall dö. Vår produkt är ett PNA-instrument som mäter biomarkörer för sjukdomstillstånd hos nyfödda. Vårt instrument ger ett snabbt resultat som erbjuder sjukvårdspersonalen ett tillförlitligt beslutsstöd samt reducerade sjukvårdskostnader. I mindre utvecklade länder kan vår produkt erbjuda en kostnadseffektiv, robust och patientnära teknologi som gör det möjligt att rädda liv.
”Jag drivs av att bygga bolag och lansera produkter som gör verklig skillnad för människor runtom i världen.”
Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?
–Produktionen av vår produkt är igång sedan en tid tillbaka. Under 2020 har vi genomfört omfattande investeringar i en automatiserad produktionslina som levereras första halvåret 2021. När den är i drift räknar vi med att kunna producera uppemot 6 miljoner tester per år. Vi bygger nu upp ett team som ska ansvara för vår världslansering.
Hur ser er globala lanseringsplan ut?
–Vi har valt att lansera vår produkt i Kina innan den lanseras i USA eftersom den kinesiska marknaden för den här typen av lösningar är mycket stor. Vi har handplockat ett ledningsteam med lång dokumenterad erfarenhet av den här typen av internationella medicintekniska lanseringar. Hösten 2020 registrerade vi ett dotterbolag i Hongkong och nu pågår etableringen av ett motsvarande bolag även på det kinesiska fastlandet. Parallellt ska vi lansera vår produkt i södra Europa, Mellanöstern, Indien och så småningom även USA.
Vad är på gång i bolaget under 2021?
–Vi har nyligen skrivit ett distributionsavtal med det amerikanska bolaget VIA Global Health, som är specialiserade på distribution av medicintekniska produkter i låg- och medelinkomstländer. Avtalet är en viktig milstolpe för oss och innebär att våra produkter kan nå ut till ett sjuttiotal låg- och mellaninkomstländer på ett kostnadseffektivt sätt. Det är ett otroligt viktigt steg för att uppfylla vår mission. Under 2021 lanseras även vår diagnostikprodukt för Covid-19. Vår lösning gör det enkelt att snabbt bedöma sjukdomsgraden hos patienter med Covid-19.
”Vi har utvecklat en unik diagnostikmetod som kan göra verklig skillnad för spädbarns liv och hälsa hela världen.”
Varför är Calmark ett intressant bolag att investera i?
–Vi har utvecklat ett unikt diagnostikverktyg som kan göra verklig skillnad för spädbarns liv och hälsa i hela världen. Metoden är mycket efterfrågad, intresset från sjukvården är stort. När vi nu går in i en intensiv lanseringsfas räknar vi med att expandera rejält, som aktieägare är det förstås spännande att vara med på den resan. Vår vision är att kombinera en god avkastning med att ge varje spädbarn som föds i världen samma chans till överlevnad, oavsett om det föds i Sverige eller i Tanzania.
Vilka är dina personliga drivkrafter som vd för Calmark?
–Jag är legitimerad sjuksköterska och har jobbat med att utveckla medicinteknikbolag sedan 2003. Jag drivs av att bygga bolag och lansera produkter som gör verklig skillnad för människor runtom i världen. Mitt nuvarande arbete har många likheter med min tidigare karriär som sjuksköterska, i grund och botten handlar det om att rädda och förbättra människors liv.
Nyheter
Coor visar styrka men möter motvind, Analysguiden sänker tonläget
Coor levererade en kvartalsrapport som vid första anblick såg stark ut, med bättre resultat än väntat och fortsatt starkt kassaflöde. Men bakom siffrorna döljer sig utmaningar på flera nyckelmarknader, vilket får Analysguiden att inta en mer försiktig hållning inför de kommande kvartalen.
Nettoomsättningen steg med 2,1 procent till 3 005 miljoner kronor, vilket var något över förväntan. Det justerade ebita-resultatet landade på 134 miljoner kronor, motsvarande en marginal på 4,5 procent – även det bättre än väntat. Framför allt den norska verksamheten stod för överraskningen, med stark tillväxt inom olje- och gasindustrin. Kassaflödet förbättrades markant och Coor minskade sin skuldsättning till 2,7 gånger justerad ebitda.
Samtidigt tyngs den svenska verksamheten av låga rörliga volymer, särskilt inom konferenstjänster, vilket pressade marginalen till 7,8 procent. I Danmark fortsätter problemen med prispress och ineffektivitet, och bolaget har tappat kontrakt motsvarande 300 miljoner kronor. Analysguiden bedömer att motvinden där kommer bestå under både 2025 och 2026.
Framåt väntas tillväxten mattas av något när de tillfälligt höga volymerna i Norge klingar av. Däremot ser man nya möjligheter i form av statliga upphandlingar av fastighetstjänster i Norge samt gradvisa lönsamhetsförbättringar i Sverige. Prognoserna justeras endast marginellt, men utsikterna beskrivs som “mjuka”.
Trots att aktien föll omkring 6 procent på rapportdagen anser Analysguiden att värderingen är attraktiv på medellång sikt. Det motiverade värdet sänks något till 40–45 kronor per aktie (tidigare 39–46), vilket motsvarar en värdering på 11–12 gånger förväntat rörelseresultat för 2026. Coor förväntas generera ett fritt kassaflöde på mellan 430 och 530 miljoner kronor årligen under perioden 2025–2028, vilket motsvarar en avkastning på omkring 10 procent.
Coor beskrivs som en stabil aktör med starka kassaflöden och hög direktavkastning, men med kortsiktiga utmaningar på sina huvudmarknader. På längre sikt bedömer Analysguiden att bolaget står väl positionerat för att dra nytta av en ökad outsourcingtrend i Norden.
Aktien är i skrivande stund ner 4,4 % till 45 kronor.
Nyheter
Biofrigas levererar sin första anläggning för flytande biogas
Biofrigas har varit på en lång resa att utveckla och leverera lösningar som gör lokalt producerad biogas till flytande kvalitativ biogas (LBG). Nu har bolaget nått en viktig punkt för kommersiell framgång. Biofrigas har nu levererat sin allra första kompletta anläggning till kund i Habo, strax utanför Jönköping. För bolaget en historisk händelse som markerar övergången från utveckling till försäljning.
– Det här är en milstolpe vi har arbetat mot väldigt länge – och som våra ägare, marknaden och andra intressenter har frågat efter och väntat på. Vi har levererat vår första kommersiella anläggning och den ska nu driftsättas efter installation. Det känns oerhört bra att ha kommit hit efter denna långa resa – detta är framtiden. säger Erik Fromell, VD på Biofrigas.
Den levererade anläggningen är resultatet av flera års målmedvetet utvecklingsarbete och representerar en banbrytande lösning för rening, nedkylning och förvätskning av biogas till flytande biogas (LBG). Tekniken är särskilt framtagen för gårds- och mindre biogasanläggningar med en kapacitet upp till 30 GWh per år.
Under de kommande veckorna kommer bolaget tillsammans med kunden att installera och driftsätta anläggningen. Med en anläggning på plats hos kund kommer bolaget att kunna visa upp sin teknik i en faktisk driftsmiljö.
– Det känns otroligt viktigt och spännande! Detta betyder att vi nu i rask takt kan fortsätta våra dialoger med kunder och andra intressenter med en verklig installation som grund, fortsätter Erik Fromell.
Nyheter
MilDef får beställning på 320 Mkr från tyskt försvars- och säkerhetsföretag
Roda, ett dotterbolag till MilDef, har fått en ramavtalsorder avseende leveranser av stryktålig IT-utrustning till ett tyskt försvars- och säkerhetsföretag. Ordervärdet är 320 miljoner kronor och leveranserna kommer att ske under 2026.
Ordern är på ett befintligt ramavtal för IT-utrustning. Roda har levererat stryktålig IT-utrustning såsom datorer, displayer och nätaggregat, alla konstruerade för krävande förhållanden, till detta ledande IT-säkerhetsföretag under flera år. Produkterna kommer att levereras till slutanvändare i det tyska försvaret.
– Detta avrop är ett exempel på hur rodas långa och starka ramavtal med ledande tyska försvarsföretag nu ger resultat. Den tyska upptrappningen accelererar tydligt och rodas goda rykte och erbjudande är mycket eftertraktat i denna dynamiska period, säger Daniel Ljunggren, VD och koncernchef MilDef Group.
-
Nyheter2 månader sedanCLS får FDA-godkännandet som fördubblar den adresserbara marknaden
-
Nyheter3 veckor sedanLovande resultat för CLS laserbehandling vid hjärntumör, ökad överlevnad jämfört med öppen kirurgi
-
Nyheter1 månad sedanReformer för hur börsbolag förvaltas har gett en enormt positivt effekt i Japan
-
Nyheter3 veckor sedanCLS finansierat till break-even skriver Redeye
-
Nyheter1 månad sedanZenicor integrerar avancerad AI för arytmidiagnostik
-
Nyheter3 veckor sedanKomplett samstämmighet, man ska teckna Verisures IPO
-
Nyheter2 veckor sedanWarren Buffetts Japan-satsning nu värd över 30 miljarder dollar
-
Nyheter2 månader sedanAstraZenecas Baxdrostat visar lovande resultat mot svårbehandlat högt blodtryck


