Följ oss

Nyheter

Medicinteknikbolaget Calmark befinner sig på tröskeln till global lansering

Publicerad

den

Calmark Neo

Det svenska medicinteknikbolaget Calmark, som utvecklat ett världsunikt verktyg för diagnostik av nyfödda barn, befinner sig just nu på tröskeln från utvecklingsbolag till ett säljande bolag med en global marknad. Calmarks unika diagnostikverktyg underlättar sjukvårdspersonalens arbete och kan dessutom rädda livet på miljontals spädbarn världen över. Det berättar Anna Söderlund, vd på Calmark.

Berätta om Calmark och er affärsidé!

–Calmark grundades 2007 och sedan dess har varit inriktade på att utveckla diagnosverktyg för nyfödda. Vår produkt för nyfödda baseras på drygt tretton års forskning och branscherfarenhet. Vår lösning kan förbättra hela vårdkedjan med minskat lidande för patienterna, spara tid och kostnader inom vården och innebära avgörande skillnad i de delar av världen där sjukhuslaboratorium saknas.

På vilket sätt är ert diagnostikverktyg för spädbarn unik?

–För majoriteten av alla de barn som föds i världen, går resan från födsel genom första levnadsveckan smidigt och helt utan komplikationer. För somliga nyfödda barn leder dock medicinska tillstånd till ett behov av snabb diagnos och behandling. Utan behandling riskerar dessa barn att få bestående skador och i värsta fall dö. Vår produkt är ett PNA-instrument som mäter biomarkörer för sjukdomstillstånd hos nyfödda. Vårt instrument ger ett snabbt resultat som erbjuder sjukvårdspersonalen ett tillförlitligt beslutsstöd samt reducerade sjukvårdskostnader. I mindre utvecklade länder kan vår produkt erbjuda en kostnadseffektiv, robust och patientnära teknologi som gör det möjligt att rädda liv.

”Jag drivs av att bygga bolag och lansera produkter som gör verklig skillnad för människor runtom i världen.”

Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?

–Produktionen av vår produkt är igång sedan en tid tillbaka. Under 2020 har vi genomfört omfattande investeringar i en automatiserad produktionslina som levereras första halvåret 2021. När den är i drift räknar vi med att kunna producera uppemot 6 miljoner tester per år. Vi bygger nu upp ett team som ska ansvara för vår världslansering.

Hur ser er globala lanseringsplan ut?

–Vi har valt att lansera vår produkt i Kina innan den lanseras i USA eftersom den kinesiska marknaden för den här typen av lösningar är mycket stor. Vi har handplockat ett ledningsteam med lång dokumenterad erfarenhet av den här typen av internationella medicintekniska lanseringar. Hösten 2020 registrerade vi ett dotterbolag i Hongkong och nu pågår etableringen av ett motsvarande bolag även på det kinesiska fastlandet. Parallellt ska vi lansera vår produkt i södra Europa, Mellanöstern, Indien och så småningom även USA.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Vi har nyligen skrivit ett distributionsavtal med det amerikanska bolaget VIA Global Health, som är specialiserade på distribution av medicintekniska produkter i låg- och medelinkomstländer. Avtalet är en viktig milstolpe för oss och innebär att våra produkter kan nå ut till ett sjuttiotal låg- och mellaninkomstländer på ett kostnadseffektivt sätt. Det är ett otroligt viktigt steg för att uppfylla vår mission. Under 2021 lanseras även vår diagnostikprodukt för Covid-19. Vår lösning gör det enkelt att snabbt bedöma sjukdomsgraden hos patienter med Covid-19.

”Vi har utvecklat en unik diagnostikmetod som kan göra verklig skillnad för spädbarns liv och hälsa hela världen.”

Varför är Calmark ett intressant bolag att investera i?

–Vi har utvecklat ett unikt diagnostikverktyg som kan göra verklig skillnad för spädbarns liv och hälsa i hela världen. Metoden är mycket efterfrågad, intresset från sjukvården är stort. När vi nu går in i en intensiv lanseringsfas räknar vi med att expandera rejält, som aktieägare är det förstås spännande att vara med på den resan. Vår vision är att kombinera en god avkastning med att ge varje spädbarn som föds i världen samma chans till överlevnad, oavsett om det föds i Sverige eller i Tanzania.

Vilka är dina personliga drivkrafter som vd för Calmark?

–Jag är legitimerad sjuksköterska och har jobbat med att utveckla medicinteknikbolag sedan 2003. Jag drivs av att bygga bolag och lansera produkter som gör verklig skillnad för människor runtom i världen. Mitt nuvarande arbete har många likheter med min tidigare karriär som sjuksköterska, i grund och botten handlar det om att rädda och förbättra människors liv.

Nyheter

AstraZeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments startar bolaget Sferical AI

Publicerad

den

AstraZeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments startar tillsammans bolaget Sferical AI, som ska driva och utveckla avancerad AI-infrastruktur för svenska företag.

Detta markerar nästa fas i det svenska näringslivssamarbete som tillkännagavs av Marcus Wallenberg och NVIDIAs vd Jensen Huang i maj, då Huang tilldelades en hedersdoktorstitel av Linköpings universitet. Syftet med det nya bolaget är att stärka svensk industris konkurrenskraft genom att erbjuda deltagande företag världsledande datorkraft för AI i en integrerad, suverän och säker infrastruktur.

”Genom denna satsning skapar vi möjligheten för några av de ledande företagen i Sverige att positionera sig i täten på den snabba strukturella förändringen av näringslivet som utveckling och användning av AI medför”, säger Marcus Wallenberg, ordförande för Wallenberg Investments.

AI-systemet, som avses att placeras i Linköping, kommer att baseras på två NVIDIA DGX SuperPODs med den senaste generationen av NVIDIA DGX GB300-system. Totalt handlar det om 1 152 tätt sammankopplade avancerade GPU:er som möjliggör snabb träning och driftsättning av stora och komplexa AI-modeller.

Parallellt med lanseringen av det nya bolaget inleds arbetet med att etablera ett NVIDIA AI Technology Centre i Sverige. Centret kommer att arbeta tillsammans med de deltagande företagen för att skräddarsy företagens AI-system och utveckla nya applikationer. På längre sikt kommer centret även att stödja det bredare svenska näringslivet med kompetenshöjande initiativ, såsom utbildningar genom NVIDIA Deep Learning Institute.

Jenny Nordlöw tillträder som verkställande direktör och Anders Ynnerman utses till arbetande styrelseordförande i Sferical AI.

”Initiativet visar på den svenska förmågan att samarbeta i angelägna frågor. Vi kommer att kunna dra nytta av den samlade kompetensen inom de deltagande bolagen och vi ser redan hur utbytet mellan vitt skilda bolag skapar stora mervärden”, säger Anders Ynnerman.

”Jag är ödmjuk inför uppgiften att leda Sferical AI framåt och ser fram emot att, tillsammans med våra partners, etablera nästa generations AI-infrastruktur i Sverige och stärka svensk industris konkurrenskraft”, säger Jenny Nordlöw.

Fortsätt läsa

Nyheter

Refine Groups dotterbolag Lybe växlar som en av de första i Sverige upp inom Shopify Plus

Publicerad

den

Onlineshopping

Refine Groups dotterbolag Lybe har tagit en dubbel position som leverantör av tekniktjänster inom nordisk e-handel. Lybe har utsetts till officiell Shopify Plus-partner som ett av endast åtta företag i Sverige, och blir samtidigt den första svenska byrån med ett erfaret dedikerat B2B-team.

Shopify har på senare år breddat sitt erbjudande till större företagskunder och satsar på B2B-segmentet. Plattformen erbjuder idag funktioner som stödjer komplexa affärsflöden, anpassad prissättning, kundspecifika kataloger och globala marknader – allt med den flexibilitet och prestanda som gjort Shopify världsledande inom e-handel.

Genom att kombinera sin nya status som Shopify Plus-partner med lång erfarenhet av digitala B2B-lösningar kan Lybe erbjuda nordiska företag skräddarsydda lösningar som ger snabb implementering, global räckvidd och låg total ägandekostnad (TCO).

Vi har lång erfarenhet av att skapa digitala B2B-lösningar som driver tillväxt och effektiviserar våra kunders processer. Med Shopifys nya B2B-fokus och vårt dedikerade expertteam kan vi nu leverera dessa lösningar snabbare och med större affärsnytta än någonsin”, säger Håkan Jonsson Bodvar, VD på Lybe.

Denna satsning gör att Lybe och Refine Group stärker sin position som en ledande partner för nordiska företag som vill skala sina B2B-satsningar utan att kompromissa på flexibilitet, prestanda eller kundupplevelse.

Fortsätt läsa

Nyheter

Odinwell har tagit fram en handhållen produkt för sårvård

Publicerad

den

Förband med sensor från Odinwell

Odinwell är kända för sina lösningar där förband-integrerade sensorer kontinuerligt övervakar statusen på ett sår. Nu har företaget introducerat ett komplement, en handhållen enhet som möjliggör avläsning av bakteriell biomarkör i sårförband för att kunna avgöra om förbandet behöver bytas eller ej. Detta genom att den handhållna enheten hålls ovanför förbandet och lyser igenom och fångar upp signalen från biomarkören. Målet är att kunna erbjuda stöd till sjukvårdspersonal och hjälpa dem att avgöra om ett förband behöver bytas. Detta kan minska risken för infektioner, spara tid för vårdpersonal och förbättra patientens upplevelse.

”Sårvård utgör en betydande del av den dagliga arbetsbördan inom vården, både i tid och resurser. Med vår nya handhållna enhet kan vårdpersonal snabbt få en indikation på om ett förband behöver bytas eller ej. Det innebär en potentiell tidsbesparing i en redan hårt pressad vårdmiljö och vi adresserar ett konkret behov med en lösning som har potential att skapa värde både kliniskt och kommersiellt” säger Marcus Andersson, VD för Odinwell.

”Det finns idag ingen produkt på marknaden som möjliggör direkt avläsning av bakterienivåer i själva sårförbandet. Vi skickade in en patentansökan på denna innovation tidigare i år och även om det är en bit kvar till att produkten kan nå marknaden så är det viktigt att kunna visa upp en lösning som både kan spara tid och minska risken för sårkomplikationer. Vi ser att detta koncept kan tilltala en bred grupp av samarbetspartners” fortsätter Andersson.

Den nya prototypen kommer demonstreras vid kommande medicintekniska konferenser såsom SAWC konferensen i början av september.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära