Nyheter
Fantasma Games skalbara affärsmodell banar väg för snabb global expansion
Spelutvecklaren Fantasma Games har gjort ett starkt intryck på marknaden genom att utveckla högkvalitativa online gambling-spel med intryck från dataspelsvärlden. Fantasma Games har gått från att vara en mindre aktör till en koncern som arbetar med globala marknadsledande aktörer. Det senaste kvartalet var koncernens bästa någonsin och Fantasma Games känner fortsatt av en stark medvind. Nu lägger Fantasma Games i nästa växel med storskalig lansering i bland annat USA, Italien, Spanien och Colombia. Det berättar koncernens vd Fredrik Johansson.
Fantasma Games utvecklar online gambling spel med intryck och inspiration från dataspelsvärlden. Berätta om koncernens affärsidé.
– Vi är en Stockholmsbaserad spelstudio som grundades 2016 och sedan dess byggt upp en framgångsrik och lönsam verksamhet med spel som distribueras via mer än 200 operatörer. Vi har sedan start byggt upp ett fantastiskt track record genom att utveckla spel som verkligen sticker ut, spel som spelarna väljer att spela, om och om igen. Våren 2021 noterades bolaget på Nasdaq First North och vi har under de senaste åren byggt upp en stabil grund för fortsatt snabb och lönsam tillväxt. Vi är ett bolag med en tydlig affärs- och tillväxtstrategi som dessutom lyckats skaffa oss en gynnsam position på en snabbväxande global marknad.
Ni tog under 2021 rejäla kliv in på flera nya marknader, bland annat via ett strategiskt viktigt avtal med branschjätten Scientific Games, som distribuerar era spel. Hur ser era globala expansionsplaner ut under 2022?
– Via Scientific Games ser vi framemot att utöka vår verksamhet i Nordamerika, delar av Sydamerika och fler stora europeiska marknader såsom Italien, Spanien och Grekland. Vi räknar med att dessa satsningar kommer ge resultat redan under första halvåret av 2022, och därigenom bidra till signifikant omsättningstillväxt under de kommande åren. Vi ser samtidigt fortsatt stor potential att växa på våra befintliga geografiska marknader, där vår räckvidd kontinuerligt ökar med nya operatörer på ett kostnadseffektivt sätt, däribland ledande aktörer som Gamesys, Entain och Paddy Power, vilket bekräftar styrkan i vår distributionsmodell och vår skalbara affärsmodell.
Ni befinner er i en intensiv expansionsfas. Hur ser era tillväxtmål ut?
– Under 2021 byggde vi en stabil och skalbar plattform för fortsatt tillväxt som vi nu levererar på. Bland annat förvärvade vi spelstudion Wiener Games. När koncernen noterades 2021 formulerade vi tre tillväxtmål: att nå minst 250 kvalitativa operatörer till 2023, att koncernen ska växa med minst 30 procent per år samt att vi ska uppnå en EBITDA-marginal på 50 procent. Vi är på god väg att nå alla dessa tre mål.
– Vår marknadstillväxt kommer framöver att fokuseras på reglerade marknader där USA, Kanada och Italien är de primära marknaderna för tillväxt. Vi befinner oss i en utvecklingsfas som till stor del präglas av exponentiell tillväxt. Under första kvartalet 2022 ökade vår omsättning exempelvis med 349 procent jämfört med motsvarande kvartal 2021. I dagsläget lanserar vi mellan sex och åtta nya spel per år, men framöver är det sannolikt att vi ökar lanseringstempot till mellan tio och tolv spel år per år. Viktigast för oss är dock att alltid värna om att hålla en genomgående hög kvalitetsnivå på våra spel.
Vilka är Fantasma Games främsta framgångsfaktorer, vad särskiljer er från andra spelutvecklare?
– Vår outtröttliga vilja att fortsätta producera spel i världsklass utmärker oss. Det är en satsning som verkligen har gett resultat. Det faktum att vi aldrig kompromissar med kvaliteten stärker vårt varumärke och har bland annat genererat ett antal samarbeten med världsledande operatörer. Vi är en liten och agil spelstudio som snabbt kan anpassa oss utifrån spelarnas efterfrågan på olika marknader. Vi har dessutom nått en fas i koncernens historia då vi lyckats bevisa att vi kan utveckla kvalitetsspel som håller samma höga klass som de stora speljättarna.
Vilka faktorer gör Fantasma Games till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi fortsätter vårt hårda arbete att göra bra spel och ser att detta uppskattas av både spelare och operatörer vilket skapat ett starkt momentum. Online gambling är ett extremt snabbväxande spelsegment där tillväxtpotentialen för en aktör som oss är mycket hög.
Fakta: Fantasma Games är en Stockholmsbaserad spelstudio som grundades 2016 utifrån idén att ta mer intryck från dataspelsvärlden när de skapar spel inom online gambling. Mot den bakgrunden utvecklar bolaget spel enligt devisen ”slots beyond gambling”. Genom att använda partners för distribution kan Fantasma Games lägga fullt fokus på själva spelproduktionen. Fantasma Games ständigt växande spelportfölj som bland annat innehåller spelsuccéerna Heroes Hunt Megaways™ och ELEMENTO uppskattas mycket av spelare över hela världen. Idag finns bolagets spel tillgängliga på över 200 sajter däribland Leo Vegas, Mr Green, Casumo och Betsson. Fantasma Games är noterat på Nasdaq First North, kortnamn FAGA.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter5 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien