Nyheter

EatGood får genombrottsavtal från Kanada på sina Lightfry-ugnar

Publicerad

den

EatGood noterade sig på Spotlight år 2017 och hade då en färdigutvecklad produkt, i form av Lightfry-ugnen som används av restauranger och andra företag för att tillaga mat så som pommes frites utan frityrolja. Produkten har olika fördelar, maten blir nyttigare, arbetsmiljön blir bättre och den kan användas på betydligt fler ställen än en fritös som kräver kök med kraftfull ventilation. Det har dock gått något trögt att få fart på försäljningen och pandemin gjorde inte saken bättre.

Idag meddelade dock EatGood att de har erhållit sin största order hittills genom en ramorder på 38,5 miljoner kronor från sin Kanadensiska distributör TFI. Leverans ska ske under 2023-2025.

I samband med tecknandet av det exklusiva distributörsavtalet för Kanada var motkravet ett ramavtal med minimivolymer för åren 2023-2025 vilken motsvarar 38,5 miljoner kronor.

”Eatgood ser fram emot det nya året 2023 med nya och goda förutsättningar till högre försäljning och hög tillväxt. Alla Lightfry-enheter enligt ordrar till distributörer är enligt ordinarie villkor och distributörsrabatter.”

”Denna order är ett kvitto från en väletblerad aktör med premium produkter på att Lightfry är rätt i tiden med alla dess fördelar och egenskaper avseende bl.a ekonomiska fördelar så som att slippa oljeinköp samt lägre energikostnader genom Lightfry’s utförande och design med ett slutet ugnsutrymme vilket ger hög energieffektivitet. Restaurangkunder och kedjor söker efter alternativ för att komma ifrån måstet med att använda den allt dyrare oljan samt för att hantera ökande energikostnader med en energieffektiv produkt som Lightfry. Att framtidssäkra sin verksamhet, med luft i stället för olja, och ta sig ifrån oljeberoendet och effektivisera produktion är viktigt för många aktörer och det driver affärer till Lightfry’s fördel. Efter stigande priser, minskat oljeutbud med större konkurrens om oljan kommer Lightfry in i bilden – som ett framtidssäkrat alternativ. ”Vi ser fram emot det spännande samarbetet med TFI på den Kanadensiska marknaden med försäljning av restaurangutrusning, särskilt nu när den första leveransen av Kanada-certifierade Lightfry-enheter har lämnat Eatgood med destination Toronto samt efter den erhållna ramordern. Faktorer som ekonomi, stigande vegetabiliska oljepriser, energieffektiv, bättre för hälsan, miljövänlig, säkerhet, effektivisering, flexibilitet etc är alla intressanta faktorer som passar väldigt väl in på Lightfry och skapar intresse – AIR IS THE NEW OIL” – säger Henrik Önnermark, VD på Eatgood Sweden AB.

Graf över EatGoods aktiekurs

EatGoods aktie var som högst uppe i 2,60 kronor idag men är i skrivande stund upp 37,3 procent och handlas på 2,06 kronor.

Populära

Exit mobile version