Följ oss

Nyheter

BellPal skalar upp sin affär via viktiga referenssamarbete med globala teknikleverantörer

Publicerad

den

BellPal är ett caretech-bolag som kombinerar digitala tjänster med medicinsk expertis för att utveckla produkter, tjänster och digitala lösningar för seniorer och omsorg. I Sverige läggs 70 000 personer årligen in på sjukhus på grund av fallolyckor, varav merparten är äldre. Fallolyckor bland seniorer är vanliga och orsakas ofta av faktorer som kan predikteras. Med hjälp av en egenutvecklad AI-baserad algoritm kan BellPal minska antalet fallskador och öka tryggheten för seniorer. Det berättar BellPals vd David Ziemsky.

BellPals vd David Ziemsky

Berätta om BellPal och bolagets affärsidé

– BellPal är ett caretech-bolag som grundades 2016 i Stockholm.  Vi utvecklar produkter och tjänster som stöttar seniorer att leva fria och aktiva liv. Vårt mål är att med design och ingenjörskompetens utveckla en mer mänsklig teknik. Vi har utvecklat en AI-baserad plattform som detekterar mänskliga fallolyckor, vilket innebär att vi erbjuder ett basalt stöd som ökar seniorers trygghet och livskvalitet.

Ni har utvecklat en AI-baserad plattform som kan detektera mänskliga fallolyckor. Berätta mer om plattformen och intäktsmodellen som är knuten till den.

– Vår plattform ”BellPal Assured Living Platform” bygger på vår egenutvecklade edge-algoritm som kan detektera mänskliga fallolyckor. Algoritmen är integrerad i en klassiskt designad klocka som via en mobilapplikation notifierar anhöriga och en larmcentral när olyckan är framme. Genom plattformen ökar äldres säkerhet och anhörigas oro kan reduceras. Vår intäktsmodell består av tre komponenter, dels marknadsför vi BellPal Assured Living Platform som en abonnemangstjänst direkt till slutkund. För internationell expansion samarbetar vi i stället med stora teknikbolag med en stark lokal förankring. Den tredje komponenten i vår intäktsmodell är licensiering av delar av plattformen, exempelvis vår Edge Fall Algoritm.

Antalet personer över 70 år ökar stadigt i de flesta länder. Denna åldersgrupp är också er primära målgrupp. Vilken inverkan har det ökade antalet äldre BellPals framtida tillväxtpotential?

– Den förväntade livslängden har ökat markant i de flesta länder, vilket innebär att människor håller sig friska högre upp i åldrarna. Allt fler äldre tar teknologin till hjälp för att öka sin trygghet och möjliggöra ett aktivt och självständigt liv långt upp i åldrarna. I det sammanhanget passar vår teknologiplattform och produkt in väldigt bra, vilket självklart även innebär en omfattande tillväxtpotential för oss.

Ni har blivit uppvaktade av flera globala teknikbolag som vill integrera er fallalgoritm i sina produkter. Vad innebär det för BellPals framtida expansionspotential?

– Det faktum att de stora teknikleverantörerna kontaktar oss snarare än tvärtom betraktar vi som en kvalitetsstämpel och en bekräftelse på att vår teknologi både fungerar och är efterfrågad.  Det faktum att vi har bevisat vår teknologi via en egenutvecklad produkt som vi själva marknadsför mot seniorer har visat sig vara en framgångsfaktor som banat väg för globala samverkansavtal. Via vårt samarbete med Motorola beräknas drygt 800 000 klockor med vår fallalgoritm att säljas i USA. Via avtal med stora globala aktörer kan vi på relativt kort tid öka antalet abonnenter och därmed även våra löpande intäkter.

Vilka faktorer gör BellPal till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Det faktum att vi befinner oss i en kommersialiseringsfas med en konkret produkt ute på marknaden talar till vår fördel. Våra tre parallella intäktsmodeller ger oss dessutom rätt förutsättningar för en kostnadseffektiv expansion. Vårt globala samarbete med Motorola, som planerar att inom en snar framtid lansera smarta klockor som ger användaren möjlighet att använda vår teknologi är ytterligare ett argument till att bli aktieägare.  Vårt avtal med Motorola är ett viktigt referenssamarbete som kan bidra till att skala upp vår affär och generera betydande abonnemangsintäkter framöver. Vi betraktar det också som ett kvitto på att vår egenutvecklade plattform håller en genomgående hög kvalitet.

Fakta: BellPal är ett caretech-bolag som kombinerar digitala tjänster med medicinsk expertis för att utveckla produkter, tjänster och digitala lösningar för primärt seniorer och omsorg. Verksamhetens huvudområde är en heltäckande plattform som sammanlänkar användaren med anhöriga och larmcentral. BellPal har en SaaS-baserad affärsmodell för sin plattform och fakturerar slutanvändarna en månatlig abonnemangskostnad för användandet av tjänsten. BellePal är sedan maj 2022 noterat på NGM Nordic SME, kortnamn BELLP.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära