Följ oss

Nyheter

Avsikt har blivit avtal, Volvo och Daimler Truck utvecklar mjukvarudefinierad fordonsplattform tillsammans

Publicerad

den

Karin Rådström, vd för Daimler Truck och Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen skriver under avtal

Volvokoncernen och Daimler Truck meddelade i våras att de hade för avsikt att bilda ett samriskföretag för att utveckla en gemensam mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett operativsystem för lastbilar, som ska utgöra grunden för framtida mjukvarudefinierade kommersiella fordon. Det var en stor nyhet, att två stora konkurrenter går samman i ett så fundamentalt framtidsprojekt.

Nu har de två branschledande företagen gått från avsikt till avtal genom att underteckna ett bindande avtal om att etablera samriskbolaget och arbetar nu med att starta upp företaget som kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg.

Den nya fordonsplattformen kommer att göra det möjligt för Volvokoncernen och Daimler Truck samt andra potentiella framtida kunder till samriskföretaget att tillhandahålla fristående digitala fordonsfunktioner i sina produkter.

Vill leda den digitala omvandlingen

– Undertecknandet av det här avtalet visar vårt gemensamma engagemang för att leda den digitala omvandlingen av vår bransch. Mjukvaran och hårdvaran från det här nya bolaget kommer att vara avgörande för att uppnå aldrig tidigare skådade nivåer när det kommer till säkerhet, komfort och effektivitet för våra kunder, säger Karin Rådström, vd för Daimler Truck.

Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, tillägger: – Vi ska tillsammans omvärdera mjukvaruarkitekturen och bana väg för en ny era av självoptimerande lastbilar. Vi tar bort komplexiteten för att möjliggöra nya nivåer av uppkoppling, säkerhet och effektivitet samt prestandaoptimering för våra kunder. Det är ett revolutionerande gensvar på utmaningarna i vår omvärld och vi är stolta över att kunna sätta branschstandarden.

Samriskföretaget kommer att arbeta med specifikation och upphandling av centraliserade högpresterande styrenheter som är kapabla att hantera stora mängder data och är avsedda för kommersiella fordon. Det nya företaget kommer att utveckla ett operativsystem och verktyg som andra fordonstillverkare kan använda som en bas för att utveckla sina egna digitala fordonsfunktioner. Detta kommer att separera utvecklingscyklerna för programvara och hårdvara och göra det möjligt för kunder att köpa och uppdatera digitala applikationer trådlöst över nätet, vilket i slutänden blir mer effektivt och förbättrar upplevelsen för kunden. 

Volvo och Daimler Truck förblir konkurrenter

Volvokoncernen och Daimler Truck kommer att förbli konkurrenter och fortsätta att differentiera sina kompletta produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive sina respektive digitala lösningar.

Transaktionen för samriskbolaget förväntas slutföras under första halvåret 2025 under förutsättning att alla nödvändiga myndighetsgodkännanden erhålls.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära