Nyheter

Appspotr står väl rustade för en rejäl tillväxtökning under de kommande åren

Publicerad

den

IT-bolaget Appspotr utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Det faktum att Low Code utpekats som en av de globala megatrenderna bidrar förstås till Appspotrs utveckling. Nu satsar bolaget dessutom på att utveckla fler distributionskanaler och står dessutom väl rustade för en accelererad tillväxtresa med enorm potential. Det berättar Appspotrs vd Patric Bottne.

Berätta om Appspotr och er affärsidé.

– Vi har utvecklat plattformen Appspotr 3 som gör det möjligt för företag och offentliga organisationer att utveckla egna appar på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt. Vår övergripande vision är att demokratisera apputveckling i hela världen med hjälp av en attraktiv och mångsidig Low Code plattform.

Era mjukvarulösningar är inriktade på Low Code som ger användaren möjlighet att skapa mobilappar utan förkunskaper inom programmering. Hur har Low Code utvecklats sedan start och hur ser tillväxtpotentialen ut under de kommande åren?

– Enligt analysföretaget Gartner är Low Code en global megatrend, ett segment som kommer att växa med 30 procent årligen fram till år 2030. Low Code gör det möjligt att dramatiskt accelerera organisationers digitalisering och eftersom teknologin är beprövad vid det här laget befinner den sig för närvarande i en mognadsfas med fullt fokus på att nå ut brett via kommersialisering. Enligt Gartner kommer i princip alla företag att inom fem till tio år använda Low Code, som alltså befinner sig i en mycket lönsam tillväxtfas med nästintill oändliga tillväxtmöjligheter.

Vad särskiljer er plattform från konkurrenterna?

– Bland våra konkurrenter finns globala jättar som Microsoft och IBM. Vårt erbjudande särskiljer sig från konkurrenterna eftersom vi finns med kunden hela vägen från utveckling till att stötta dem i deras långsiktiga apputveckling. Vår plattform erbjuder dessutom betydligt mer sofistikerad funktionalitet jämfört med konkurrenterna. Vår plattform är mer snillrik och tekniskt komplex eftersom vi kontinuerligt adderar ny funktionalitet som våra kunder efterfrågar. Ytterligare en faktor som särskiljer oss från konkurrenterna är vår affärsmodell, vi tar betalt per app snarare än per användare i en specifik app.

Hur ser er tillväxtstrategi ut?

– För närvarande lägger vi mycket fokus på att positionera oss på den snabbväxande Low Code marknaden. Vi har även breddat våra försäljningskanaler genom att satsa mer på direktförsäljning till företag och offentlig sektor, distribution av ett nyutvecklat white label koncept via strategiska partners samt onlineförsäljning. Det ger oss betydligt större djup och bredd i vår försäljning jämfört med våra konkurrenter.

Vilka faktorer gör Appspotr till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vår affärsmodell har tydliga skalfördelar och nu börjar vi generera intäkter via flera parallella distributionskanaler, vilket innebär att vår omsättning har god potential att öka exponentiellt under de kommande åren. Med tanke på hur prognosen för den globala Low Code marknaden ser ut så har vi mycket goda förutsättningar att positionera oss på en snabbväxande marknad framöver, inte minst med tanke på att vi nu fått rejäl fart på direktförsäljningen till näringsliv och offentlig sektor. Vi har nyligen fyllt på vår kassa med 55 miljoner kronor och har även utökat vår organisation för att rusta bolaget för en accelererad tillväxtresa med enorm expansionspotential.

Populära

Exit mobile version