Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Refine Group utökar med miljonstals tittare i Tyskland

Publicerad

den

Ung kvinna framför makeup-spegel

Refine Groups dotterbolag Browgame Cosmetics utökar sitt samarbete med QVC Tyskland, en av Europas största aktörer inom TV- och live-shopping. QVC når dagligen miljontals tittare och kunder via sina linjära TV-kanaler, e-handelsplattformar och digitala kanaler.

Lanseringen har nu genomförts och Browgame Cosmetics produkter syns i QVC:s tyska försäljningskanaler och direktsända TV-sändningar från och med slutet av oktober. Efter en framgångsrik introduktion fortsätter varumärket att stärka sin närvaro genom att utöka sortimentet med fler produkter ur sin portfölj.

“Att QVC Tyskland väljer att utöka samarbetet och sortimentet med Browgame Cosmetics är ett starkt kvitto på varumärkets attraktionskraft och produktkvalitet. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet och bygga långsiktig tillväxt på den tyska marknaden,” säger Amanda Widegren, VD för Browgame Cosmetics.

Browgame Cosmetics har under året stärkt sin internationella närvaro med nya samarbeten i bland annat Jordanien, DACH-regionen och Italien.

Nyheter

Nvidia investerar 1 miljard dollar i Nokia, aktien rusar

Publicerad

den

Nokia

Den amerikanska halvledarjätten Nvidia gör en investerar en miljard dollar i Nokia och blir därmed ägare till knappt 3 procent av det finländska telekombolaget. Samtidigt inleder företagen ett strategiskt partnerskap för att utveckla framtidens nätverkslösningar inom artificiell intelligens och datacenter.

Nokia meddelar att bolagets styrelse beslutat om en riktad nyemission på drygt 166 miljoner aktier till Nvidia, motsvarande ett belopp på 1 miljard dollar. Aktierna emitteras till ett pris på 6,01 dollar’ (5,16 euro) per aktie och Nvidia blir därmed en 2,9-procentig ägare i Nokia.

Detta partnerskap kombinerar Nvidias ledarskap inom AI och accelererad databehandling med Nokias styrka inom nätverksinfrastruktur och trådlös teknik, säger Nokia i ett uttalande.

Satsning på AI-RAN och datacenter

Investeringen är en del av ett bredare samarbete mellan bolagen för att tillsammans forma och leda den framväxande marknaden för AI-drivna mobilnät (AI-RAN) och utveckla nätverkslösningar för datacenter.

Nokia planerar att använda kapitalet för att snabba på sin strategi kring “trusted connectivity” i AI-eran, inklusive att anpassa sina 5G- och 6G-programvaror till Nvidias arkitektur.

Dessutom ska Nokia göra riktade satsningar inom affärsområdet Network Infrastructure, där man vill stärka sin position inom AI- och molnrelaterade nätverk, särskilt kopplade till datacenter och optiska lösningar.

Enligt avtalet ska företagen även utforska möjligheter att integrera Nokias switch- och optoteknologi i framtida AI-infrastruktur från Nvidia.

Stark signal till marknaden

Marknadsbedömare tolkar affären som ett tecken på att Nokia vill ta en tydligare roll i gränslandet mellan telekom och artificiell intelligens, ett område där konkurrensen väntas hårdna under de kommande åren.

Investeringen stärker också Nokias balansräkning och ger bolaget större handlingsutrymme i sin omställning mot mjukvarubaserade och molnanknutna nätverkslösningar.

Det finns en tydlig finansiell och strategisk logik i att ta in Nvidia som partner och ägare, skriver Nokia, som också framhåller att villkoren har utvärderats med oberoende finansiell och juridisk rådgivning.

Nokia-aktien är i skrivande stund upp omkring 18 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

Vätgas till segelyacht, Powercell får order från varv på 43 Mkr

Publicerad

den

PowerCell M2Power 250 med hav som bakgrund

PowerCell har säkrat en order till ett värde av 43 miljoner kronor från ett europeiskt varv för leverans av sitt M2Power 250, ett system som framställer vätgas av metanol för elektrifiering genom bränsleceller. Systemet har en effekt på 0,5 MW och kommer att installeras som en del av en ombyggnad/renovering av en större segelyacht med leverans planerad till 2027.

Ordern är den andra kommersiella ordern för M2Power 250-plattformen som lanserades i slutet av 2024. Det integrerade systemet kombinerar PowerCells beprövade bränslecellsteknik med en reformer som omvandlar förnybar metanol till vätgas för direkt användning i bränslecellsstacken. Resultatet är en kompakt och komplett lösning för partikelfri elproduktion.

“Den här ordern bekräftar marknadens intresse för vår “Methanol-to-Power”-plattform”, säger Richard Berkling, vd för PowerCell Group. ”M2Power 250 ger rederier ett ytterligare alternativ att minska utsläppen i befintliga fartyg och stödjer övergången mot renare kraftgenerering för reservkraft och framdrivning.”

M2Power 250 är en färdigintegrerad lösning

M2Power 250-systemet levererar 250 kW per modul och kan kombineras till multi MW-konfigurationer. Det integrerar PowerCells senaste generation av Marine System 225 med en högeffektiv metanolreformer och systemintegration av komponenter i en kompakt skid-design. Lösningen erbjuder hög elektrisk verkningsgrad, tyst drift och helt partikelfri elproduktion utan NOₓ, SOₓ eller partiklar.

Metanol är en mer kompakt form av vätgas som sjöfarten satsar på. Dels för att själva använda som bränsle till fartygen, men också som ett sätt för tankfartyg att frakta vätgas.

Fortsätt läsa

Nyheter

Upsales växlar upp, AI lyfter tillväxtpotentialen

Publicerad

den

Upsales CRM på dator och mobil

Analysfirman Kalqyl inleder bevakning av Upsales Technology, ett svenskt SaaS-bolag som nu tar steget från traditionell CRM till att bli en AI-driven intäktsplattform. Analytiker Albin Eriksson ser stora möjligheter i bolagets strategiska skifte och bedömer en uppsida på 126 procent i aktien fram till 2027.

Från CRM till AI-plattform

Upsales har under de senaste två åren gjort en av de största produktinvesteringarna i sin historia, Upsales AI. Plattformen kombinerar CRM, marknadsföring och datadrivna insikter, men med en ny kärna byggd kring artificiell intelligens.

Syftet är att ge företagens säljteam bättre beslutsstöd, automatisera rutinmoment och ge prediktiva analyser som pekar ut var nästa affär finns.

Lanseringen av prismodellen Accelerate är nästa pusselbit. Den gör erbjudandet mer skalbart, enklare att sälja och tydligare i sitt kundvärde, där AI-funktionerna nu är fullt integrerade.

Betydande tillväxtmöjligheter

Enligt Kalqyls analys uppgår Upsales potentiella försäljning till cirka 500 miljoner kronor i ARR enbart inom den befintliga kundbasen. I dag ligger marknadsandelen i Sverige på blygsamma 3–5 procent, vilket enligt analytikern belyser den långsiktiga potentialen.

Bolaget har även förstärkt sin säljorganisation och uppdaterat sin go-to-market-strategi med fokus på större kunder och högre snittintäkter per användare. Den nya strategin börjar redan ge resultat i form av stigande nykundsförsäljning och återhämtad tillväxt.

Attraktiv värdering

Trots en bevisat skalbar affärsmodell, 95 procent återkommande intäkter och stark kassagenerering värderas Upsales-aktien på historiskt låga nivåer. Kalqyl menar att marknaden inte fullt ut prisar in effekten av AI-satsningen och den nya prismodellen.

För 2027 görs prognosen att EBIT-marginalen stiger till 21,5 procent och att omsättningen når nästan 194 miljoner kronor. Det motiverade värdet sätts till 73,7 kronor per aktie, jämfört med dagens kurs på 32,6 kronor, vilket ger en uppsida på 126 procent.

”AI blir avgörande för konkurrenskraften”

Vd Daniel Wikberg, som grundade Upsales 2003, ser den pågående omställningen som nödvändig för bolagets framtid:

– SaaS-bolag som inte lyckas integrera AI i sin kärnprodukt riskerar att tappa relevans inom tre till fem år. Vi bygger framtidens plattform för intäktsdrivande säljorganisationer.

Slutsats

Kalqyl ser Upsales som ett bolag i transformation med starkt fundament och accelererande tillväxtutsikter. Kombinationen av teknologiskt försprång, återkommande intäkter och attraktiv värdering gör aktien intressant för långsiktiga investerare.

”Vi bedömer att marknaden underskattar Upsales tillväxtpotential – uppsidan är betydande om bolaget levererar på sina tillväxtambitioner.” skriver Albin Eriksson, Kalqyl.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära