Följ oss

Nyheter

Zinzino driver utvecklingen inom individanpassade och testbaserade kosttillskott

Publicerad

den

Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Skandinavien som tillverkar och säljer testbaserade kosttillskottsprodukter. Zinzino bildades för femton år sedan och är idag en föregångare på den expansiva marknaden för individanpassade kosttillskott. Zinzino är ett snabbväxande bolag som finns i Europa, USA och Australien. Nu siktar man på att etablera sig på den lukrativa asiatiska marknaden. Det berättar Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino.

Berätta om Zinzino och er affärsidé.

– Vi är ett nordiskt pionjärbolag inom testbaserade, individanpassade kosttillskott grundat i Norge 2005. Alla våra produkter är framtagna från envetenskaplig bas och den positiva effekten går rent bokstavligen att bevisa tack vare våra unika blodtester som redogör för den individuellaOmega-6:3-balansen i kroppen. Vi har genomfört nära 620 000 blodtester runtom i världen sedan starten och har idag cirka 340 000 kunder. Det här är människor som har lagt om sina kostvanor och fått en bättre livsstil med hjälp av resultatet från våra tester och skräddarsydda produkter. Vår långsiktiga ambition är att bli världsledande inom förebyggande hälsa och nå en miljon kunder år 2025.

Individanpassade kosttillskott är en långsiktig global megatrend. Vilka faktorer driver trenden?

– Personligt anpassade produkter och tjänster är ju något som växer starkt på alla marknader idag, en konsekvens av ett ökat fokus på individen hos dagens konsumenter. Folk är dessutom mycket mer hälsomedvetna idag. De lusläser innehållsförteckningar och vet att maten inte är lika näringsrik som förr. Sen är ju vägen till en mer hälsosam livsstil väldigt individuell. Det finns ingen ”one-size-fits-all fix” när det gäller vad våra kroppar behöver för att komma i balans. Allt fler konsumenter börjar få upp ögonen för det. Det här är insikter som har gjort att efterfrågan på skräddarsydda kosttillskott baserade på exakta näringsbehov har ökat så enormt. Och precis som bättre hälsa är en långsiktig investering, ser vi att det här är mer än en långsiktig trend. Det är en global rörelse som är här för att stanna. Och vårt företag har drivit den utvecklingen i nära tio år. Det gör mig väldigt stolt.

Ni är ett expansivt bolag som de senaste åren präglats av kraftig tillväxt. Vilka faktorer driver tillväxten och på vilka geografiska marknader är ni verksamma? 

– Vi förutsåg tidigt det kraftigt ökande intresset för personlig hälsa och välmående. Det var en fingertoppskänsla som våra grundare hade och den visionära affärsmodellen baserade på en genuin, personlig shoppingupplevelsehar tillsammans lett till vår starka försäljningsuppgång, vår kraftiga tillväxt på alltfler marknader och våra höga tillväxtambitioner. Vi har expanderat successivt i femton års tid och bedriver för närvarande verksamhet i Norden, Baltikum, övriga Europa, Australien och USA. 2020 förvärvade vi ett asiatiskt bolag, vilket såklart underlättar vår pågående lansering på den asiatiska marknaden.

Hur ser er strategi ut för att accelerera bolagets tillväxt under de kommande åren?

– Vi arbetar hela tiden metodiskt med att etablera oss på nya marknader och öka försäljningen på befintliga. Vi förstärker även vårt IP-arbete för att säkra rättigheterna till våra varumärkeskoncept. Vi planerar även att lansera fler testmetoder framöver för att stärka vår position och bredda vårt erbjudande inom testbaserade kosttillskott, vilket ger våra kunder möjligheten att mäta ett femtiotal biomarköer med vår hjälp. Det kan röra sig om tarmhälsa, d-vitaminvärde och kolesterolvärde. Vi söker dessutom hela tiden efter intressanta bolag att knyta till oss för att kunna förverkliga vår ambition om en tillväxt som är både förvärvsbaserad och organisk.

Vilka faktorer gör Zinzino till en intressant investeringsmöjlighet för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett pionjärbolag på en marknad som präglas av kraftig global tillväxt. Under 2020 uppgick våra totala intäkter till 1,14 miljarder kronor vilket är en tillväxt på 48 % jämfört med föregående år. Vi har en stabil finansiell ställning och erbjuder våra aktieägare regelbundna utdelningar. Vi kan dessutom snabbt uppnå skalfördelar med vår kraftfulla affärsmodell som baseras på direktförsäljning. Vår ambition är att uppnå en tillväxttakt på minst 20 procent per år, men de senaste åren har tillväxttakten varit betydligt högre än så. Ytterligare ett skäl till att investera i Zinzino är vår offensiva globala tillväxtstrategi, som gör oss mycket bra positionerade för att ta del av de kommande årens starka marknadstillväxt.

Nyheter

Holmen på 20 minuter

Publicerad

den

Holmen gör sågade trävaror

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom skogs- och pappersbolaget Holmen vilket ger en bra förståelse av verksamheten.

Holmen har fyra affärsområden, skog, trävaror, kartong & papper samt energi. Holmen är en av Sveriges största skogsägare. Bolaget föräldrar trä till sågade trävaror med fokus på bygg. Utvecklar premiumkartong och innovativa pappersprodukter för allt ifrån kosmetik, elektronik, läkemedel och livsmedel till böcker, magasin, reklam och transportförpackningar. Vidare så producerar bolaget förnybar energi med vattenkraftverk och vindkraftverk, och investerar i att bygga mer vindkraft på egen mark.

Fortsätt läsa

Nyheter

Det bästa med Volvos rapport på 1 minut

Publicerad

den

Lastbil från Volvo

Idag kom Volvo med en rapport som slog vinstförväntningarna. Dagens industris nyhetschef Anders Hägerstrand som är en stor anhängare av Volvo lyfter fram vad som är bäst med rapporten på 1 minut.

Anders Hägerstrand om AB Volvo

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta på 20 minuter

Publicerad

den

Gott och Blandat från Cloetta

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom konfektyrbolaget Cloetta vilket ger en bra översikt av verksamheten.

Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag på flera marknader i norra Europa bolagets produkter säljs i fler än 50 länder. Bolaget lyfter själva fram Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, CandyKing, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära