Följ oss

Nyheter

Zinzino driver utvecklingen inom individanpassade och testbaserade kosttillskott

Publicerad

den

Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Skandinavien som tillverkar och säljer testbaserade kosttillskottsprodukter. Zinzino bildades för femton år sedan och är idag en föregångare på den expansiva marknaden för individanpassade kosttillskott. Zinzino är ett snabbväxande bolag som finns i Europa, USA och Australien. Nu siktar man på att etablera sig på den lukrativa asiatiska marknaden. Det berättar Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino.

Berätta om Zinzino och er affärsidé.

– Vi är ett nordiskt pionjärbolag inom testbaserade, individanpassade kosttillskott grundat i Norge 2005. Alla våra produkter är framtagna från envetenskaplig bas och den positiva effekten går rent bokstavligen att bevisa tack vare våra unika blodtester som redogör för den individuellaOmega-6:3-balansen i kroppen. Vi har genomfört nära 620 000 blodtester runtom i världen sedan starten och har idag cirka 340 000 kunder. Det här är människor som har lagt om sina kostvanor och fått en bättre livsstil med hjälp av resultatet från våra tester och skräddarsydda produkter. Vår långsiktiga ambition är att bli världsledande inom förebyggande hälsa och nå en miljon kunder år 2025.

Individanpassade kosttillskott är en långsiktig global megatrend. Vilka faktorer driver trenden?

– Personligt anpassade produkter och tjänster är ju något som växer starkt på alla marknader idag, en konsekvens av ett ökat fokus på individen hos dagens konsumenter. Folk är dessutom mycket mer hälsomedvetna idag. De lusläser innehållsförteckningar och vet att maten inte är lika näringsrik som förr. Sen är ju vägen till en mer hälsosam livsstil väldigt individuell. Det finns ingen ”one-size-fits-all fix” när det gäller vad våra kroppar behöver för att komma i balans. Allt fler konsumenter börjar få upp ögonen för det. Det här är insikter som har gjort att efterfrågan på skräddarsydda kosttillskott baserade på exakta näringsbehov har ökat så enormt. Och precis som bättre hälsa är en långsiktig investering, ser vi att det här är mer än en långsiktig trend. Det är en global rörelse som är här för att stanna. Och vårt företag har drivit den utvecklingen i nära tio år. Det gör mig väldigt stolt.

Ni är ett expansivt bolag som de senaste åren präglats av kraftig tillväxt. Vilka faktorer driver tillväxten och på vilka geografiska marknader är ni verksamma? 

– Vi förutsåg tidigt det kraftigt ökande intresset för personlig hälsa och välmående. Det var en fingertoppskänsla som våra grundare hade och den visionära affärsmodellen baserade på en genuin, personlig shoppingupplevelsehar tillsammans lett till vår starka försäljningsuppgång, vår kraftiga tillväxt på alltfler marknader och våra höga tillväxtambitioner. Vi har expanderat successivt i femton års tid och bedriver för närvarande verksamhet i Norden, Baltikum, övriga Europa, Australien och USA. 2020 förvärvade vi ett asiatiskt bolag, vilket såklart underlättar vår pågående lansering på den asiatiska marknaden.

Hur ser er strategi ut för att accelerera bolagets tillväxt under de kommande åren?

– Vi arbetar hela tiden metodiskt med att etablera oss på nya marknader och öka försäljningen på befintliga. Vi förstärker även vårt IP-arbete för att säkra rättigheterna till våra varumärkeskoncept. Vi planerar även att lansera fler testmetoder framöver för att stärka vår position och bredda vårt erbjudande inom testbaserade kosttillskott, vilket ger våra kunder möjligheten att mäta ett femtiotal biomarköer med vår hjälp. Det kan röra sig om tarmhälsa, d-vitaminvärde och kolesterolvärde. Vi söker dessutom hela tiden efter intressanta bolag att knyta till oss för att kunna förverkliga vår ambition om en tillväxt som är både förvärvsbaserad och organisk.

Vilka faktorer gör Zinzino till en intressant investeringsmöjlighet för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett pionjärbolag på en marknad som präglas av kraftig global tillväxt. Under 2020 uppgick våra totala intäkter till 1,14 miljarder kronor vilket är en tillväxt på 48 % jämfört med föregående år. Vi har en stabil finansiell ställning och erbjuder våra aktieägare regelbundna utdelningar. Vi kan dessutom snabbt uppnå skalfördelar med vår kraftfulla affärsmodell som baseras på direktförsäljning. Vår ambition är att uppnå en tillväxttakt på minst 20 procent per år, men de senaste åren har tillväxttakten varit betydligt högre än så. Ytterligare ett skäl till att investera i Zinzino är vår offensiva globala tillväxtstrategi, som gör oss mycket bra positionerade för att ta del av de kommande årens starka marknadstillväxt.

Nyheter

IPO-intervju med vd för Spermosens

Publicerad

den

Spermier i form av frukt

Spermosens är ett medicinteknikbolag som utvecklar en plattform for att analysera manlig infertilitet så att rätt åtgärd kan sättas in. Spermosens gör nu en IPO på 29 miljoner kronor och noterar sedan sina aktier på Spotlight. Affärsvärlden har gjort en analys och ger IPO:n 5 av 6 i betyg vilket innebär en teckna-rekommendation. Nedan är en intervju med vd John Lempert.

Fortsätt läsa

Nyheter

Pareto Securities inleder bevakning av Media and Games Invest med köprekommendation

Publicerad

den

Ett spel från Media and Games Invest

Pareto Securities inledde idag bevakning av Media and Games Invest med en köprekommendation och riktkurs på 64 kronor. Riktkursen kan jämföras med att aktien igår stängde på 36,50 kronor. Analytikern Marlon Värnik går igenom analysen och bolaget.

Fortsätt läsa

Nyheter

MTG expanderar inom gaming

Publicerad

den

MTG och Ninja Kiwi

Stockpicker imponeras av VD Maria Redins beslutsamhet och helhjärtade satsning på MTGs gamingvertikal. Affärerna radas upp och institutionella investerare tvekar inte när förvärv ska finansieras. Stockpicker står fast vid sin positiva syn på bolaget och upprepar riktkursen om 175 kr. Nedan sammanfattar Stockpicker sin analys.

Det var inte så länge sedan som bolagets vd Maria Redin valde att satsa helhjärtat på gamingvertikalen, men nu är det gasen i botten som gäller. Efter storförvärvet av Hutch Games i december annonserade man för några dagar sedan den andra affären på relativ kort tid i och med övertagandet av Nya Zeeland-baserade Ninja Kiwi.

Ninja Kiwi är en ledande utvecklare och utgivare av så kallade Tower Defense-spel för mobil, med totalt cirka 140 miljoner nedladdningar och 6,2 miljoner månatliga användare. Nya Zeeländarna har en diversifierad spelportfölj bestående av över 25 premium- och gratisspel som man har lyckats förnya genom att bygga och förbättra spel kring stjärnvarumärket Bloons. Bolaget är mycket lönsamt med bruttointäkter uppgående till 337 Mkr under 2020 och ett justerat rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) på 168 Mkr.

På sistone har placerarna blivit mer skeptiska mot tillväxtaktier i allmänhet och coronavinnare i synnerhet. Som bekant finns det dessutom ett flertal bolag bara i Sverige som följer en ”Buy & Build”-strategi inom gaming, och konkurrensen för de riktigt bra förvärvsobjekten blir allt hårdare. MTG har dock ett viktigt ess i rockärmen med sin eSport-vertikal som sannolikt är intressant för många bolag ur ett samarbetsperspektiv, som exemplet med Ninja Kiwi har visat.

Vi står fast vid vår positiva syn och upprepar även riktkursen om 175 kr.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära