Följ oss

Nyheter

Star Vaults VD Henrik Nyström ger uppdatering runt Mortal Online 2

Publicerad

den

Mortal Online 2

Idag publicerade Star Vaults VD Henrik Nyström en uppdatering kring bolagets spel Mortal Online 2 som närmar sig lansering. Bland annat framgår att bolaget är förberett för att gå över till Unreal Engine 5 när Epic Games släpper den. Uppdateringen i sin helhet nedan.

Mortal Online 2 har nu varit i alfatest-stadiet i ca 5 månader och vi har haft förvånansvärt hög stabilitet tillsammans med en god spelupplevelse. Detta är såklart mycket tack vare alla års utvecklande av Mortal Online 1. Vi kan även konstatera att vi inte haft en enda serverkrasch sedan vi gick live med det externa alfatestet av Mortal Online 2, vilket kan jämföras med releasen av Mortal Online 1 där vi hade över 100 serverkrascher redan under det första dygnet. Det är nog ingen överdrift att säga att vi lärt oss en hel del sedan dess. Vi har även analyserat data från våra ca 600.000 spelare som vi haft genom åren i Mortal Online 1 och som av olika anledningar inte valt att stanna i spelet – allt för att vara extra förberedda när vi går persistent live med Mortal Online 2.

I fredags gick vi live med vår nya hemsida för Mortal Online 2 – besök gärna www.mortalonline2.com. Den nya ändamålsenliga hemsidan är såklart viktig för att sprida information om spelet men även för att ranka högt i sökmotorerna för att nå så många potentiella spelare som möjligt. Vi inleder nu marknadsföringsfasen av Mortal Online 2. Vi har samlat ett nätverk av Youtubers samt streamers som har intresse för denna typ av spel. Vi kommer inleda med att bjuda in ett antal intressenter under alfa/beta-fasen för att sedan öka antalet testare inför större stresstest av nätverkslösningen och generell prestanda.

Hittills har vi främst haft fokus på nätverket samt stridssystemet, vilket är stor grundpelare i spelet. Varannan vecka uppgraderar vi spelet för att förbättra detta område samtidigt som utvecklandet pågår av alla grunddelar vi kommer ha med vid persistent släpp. Vi har nära dialog med en testgrupp där flertalet har varit med sedan start samt en del nya för att få en bra feedback på upplevelsen. Vi håller lanseringsplanen att gå in i persistent släpp under senare halvan av det fjärde kvartalet i år. Vi uppdaterar planen kontinuerligt för att hantera persistent release så bra som möjligt.

Jag kan även tillägga att vi har en god kontakt med Epic Games, bolaget bakom spelmotorn Unreal Engine, och vi är förberedda att gå över till Unreal Engine 5 så fort denna släpps. Vi kommer med hög sannolikhet att vara det första mmo-spelet av rang att använda Unreal Engine 5. En sådan uppgradering bedöms innebära en rad visuella och prestandaförbättringar för Mortal Online 2.

Nyheter

IPO-intervju med vd för Spermosens

Publicerad

den

Spermier i form av frukt

Spermosens är ett medicinteknikbolag som utvecklar en plattform for att analysera manlig infertilitet så att rätt åtgärd kan sättas in. Spermosens gör nu en IPO på 29 miljoner kronor och noterar sedan sina aktier på Spotlight. Affärsvärlden har gjort en analys och ger IPO:n 5 av 6 i betyg vilket innebär en teckna-rekommendation. Nedan är en intervju med vd John Lempert.

Fortsätt läsa

Nyheter

Pareto Securities inleder bevakning av Media and Games Invest med köprekommendation

Publicerad

den

Ett spel från Media and Games Invest

Pareto Securities inledde idag bevakning av Media and Games Invest med en köprekommendation och riktkurs på 64 kronor. Riktkursen kan jämföras med att aktien igår stängde på 36,50 kronor. Analytikern Marlon Värnik går igenom analysen och bolaget.

Fortsätt läsa

Nyheter

MTG expanderar inom gaming

Publicerad

den

MTG och Ninja Kiwi

Stockpicker imponeras av VD Maria Redins beslutsamhet och helhjärtade satsning på MTGs gamingvertikal. Affärerna radas upp och institutionella investerare tvekar inte när förvärv ska finansieras. Stockpicker står fast vid sin positiva syn på bolaget och upprepar riktkursen om 175 kr. Nedan sammanfattar Stockpicker sin analys.

Det var inte så länge sedan som bolagets vd Maria Redin valde att satsa helhjärtat på gamingvertikalen, men nu är det gasen i botten som gäller. Efter storförvärvet av Hutch Games i december annonserade man för några dagar sedan den andra affären på relativ kort tid i och med övertagandet av Nya Zeeland-baserade Ninja Kiwi.

Ninja Kiwi är en ledande utvecklare och utgivare av så kallade Tower Defense-spel för mobil, med totalt cirka 140 miljoner nedladdningar och 6,2 miljoner månatliga användare. Nya Zeeländarna har en diversifierad spelportfölj bestående av över 25 premium- och gratisspel som man har lyckats förnya genom att bygga och förbättra spel kring stjärnvarumärket Bloons. Bolaget är mycket lönsamt med bruttointäkter uppgående till 337 Mkr under 2020 och ett justerat rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) på 168 Mkr.

På sistone har placerarna blivit mer skeptiska mot tillväxtaktier i allmänhet och coronavinnare i synnerhet. Som bekant finns det dessutom ett flertal bolag bara i Sverige som följer en ”Buy & Build”-strategi inom gaming, och konkurrensen för de riktigt bra förvärvsobjekten blir allt hårdare. MTG har dock ett viktigt ess i rockärmen med sin eSport-vertikal som sannolikt är intressant för många bolag ur ett samarbetsperspektiv, som exemplet med Ninja Kiwi har visat.

Vi står fast vid vår positiva syn och upprepar även riktkursen om 175 kr.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära