Följ oss

Nyheter

Star Vaults VD Henrik Nyström ger uppdatering runt Mortal Online 2

Publicerad

den

Mortal Online 2

Idag publicerade Star Vaults VD Henrik Nyström en uppdatering kring bolagets spel Mortal Online 2 som närmar sig lansering. Bland annat framgår att bolaget är förberett för att gå över till Unreal Engine 5 när Epic Games släpper den. Uppdateringen i sin helhet nedan.

Mortal Online 2 har nu varit i alfatest-stadiet i ca 5 månader och vi har haft förvånansvärt hög stabilitet tillsammans med en god spelupplevelse. Detta är såklart mycket tack vare alla års utvecklande av Mortal Online 1. Vi kan även konstatera att vi inte haft en enda serverkrasch sedan vi gick live med det externa alfatestet av Mortal Online 2, vilket kan jämföras med releasen av Mortal Online 1 där vi hade över 100 serverkrascher redan under det första dygnet. Det är nog ingen överdrift att säga att vi lärt oss en hel del sedan dess. Vi har även analyserat data från våra ca 600.000 spelare som vi haft genom åren i Mortal Online 1 och som av olika anledningar inte valt att stanna i spelet – allt för att vara extra förberedda när vi går persistent live med Mortal Online 2.

I fredags gick vi live med vår nya hemsida för Mortal Online 2 – besök gärna www.mortalonline2.com. Den nya ändamålsenliga hemsidan är såklart viktig för att sprida information om spelet men även för att ranka högt i sökmotorerna för att nå så många potentiella spelare som möjligt. Vi inleder nu marknadsföringsfasen av Mortal Online 2. Vi har samlat ett nätverk av Youtubers samt streamers som har intresse för denna typ av spel. Vi kommer inleda med att bjuda in ett antal intressenter under alfa/beta-fasen för att sedan öka antalet testare inför större stresstest av nätverkslösningen och generell prestanda.

Hittills har vi främst haft fokus på nätverket samt stridssystemet, vilket är stor grundpelare i spelet. Varannan vecka uppgraderar vi spelet för att förbättra detta område samtidigt som utvecklandet pågår av alla grunddelar vi kommer ha med vid persistent släpp. Vi har nära dialog med en testgrupp där flertalet har varit med sedan start samt en del nya för att få en bra feedback på upplevelsen. Vi håller lanseringsplanen att gå in i persistent släpp under senare halvan av det fjärde kvartalet i år. Vi uppdaterar planen kontinuerligt för att hantera persistent release så bra som möjligt.

Jag kan även tillägga att vi har en god kontakt med Epic Games, bolaget bakom spelmotorn Unreal Engine, och vi är förberedda att gå över till Unreal Engine 5 så fort denna släpps. Vi kommer med hög sannolikhet att vara det första mmo-spelet av rang att använda Unreal Engine 5. En sådan uppgradering bedöms innebära en rad visuella och prestandaförbättringar för Mortal Online 2.

Nyheter

Ett samtal om bitcoin med Eric Wall på Arcane Crypto

Publicerad

den

Bitcoin

Arcane Crypto noterades nyligen på First North och är ett företag som äger och driver ett flertal olika verksamheter inom blockchain och kryptovaluta. En av verksamheterna är Arcane Assets och där återfinns det i branschen välkända namnet Eric Wall. Här svarar han på frågor om nuläget och framtiden för bitcoin och andra kryptovalutor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Hexicon – vindkraft långt ut till havs

Publicerad

den

Flytande vindkraft till havs från Hexicon

Hexicon utvecklar en speciell typ av flytande vindkraft som placeras långt ut till havs. Bolaget gör två saker, dels utvecklar och tillhandahåller man en teknikplattform och dels så utvecklar man projekt för vindkraft på djupa vatten. Hexicon har tidigare kommunicerat att de ska notera sina aktier under 2021. Här blir Marcus Thor intervjuad, han kliver upp på vd-posten från den 1 mars.

Fortsätt läsa

Nyheter

Gold Town Games får forskningspengar

Publicerad

den

Mobilspel från Gold Town Games

Gold Town Games har beviljats stöd inom ramen för regeringens beslut om Forskning och Utveckling, för arbetet med plattformen W3XM. Bolaget har erhållit en retroaktiv återbetalning på cirka 1,5 miljoner kronor, från tidigare betalda arbetsgivaravgifter. Beloppet bokförs på sista kvartalet 2020.

Gold Town Games förväntas framgent göra en besparing på arbetsgivaravgiften på ungefär 50 000 kronor per månad, så länge arbetet inom ramen för forskning och utveckling fortskrider. 

– Vi arbetar evidensbaserat och datadrivet för att öka W3XM-plattformens generaliserbarhet och därmed dess förmåga att vara värdedrivande i verksamheten. Den pågående vidareutvecklingen av World Football Manager samt licensförsäljningen av Amerikansk Fotboll och Rugby till Sideline Labs är exempel på sådana aktiviteter, avslutar Gold Town Games VD, Pär Hultgren. 

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära