Följ oss

Nyheter

ITAB Group – Lösningsorienterat erbjudande grunden i nya tjänstebaserade strategin

Publicerad

den

ITAB i butik

Butiksinredningsbolaget ITAB Shop Concept genomgår en förvandlingsresa mot att uppnå större synergier på olika plan i koncernen och bli mer av tjänsteleverantör med mer återkommande serviceintäkter. Bolaget är i färd med en rekapitalisering i form av en företrädesemission som ska minska skuldsättningen och säkerställa koncernens långsiktiga finansiering.

Emissionsbeloppet uppgår till cirka 768 miljoner kronor, varav 410 miljoner tecknas av den blivande storägaren WQZ, som utöver kapital även tillför en styrelseledamot i form av den tidigare Odin-förvaltaren Vegard Søraunet.

Vi fick en pratstund med ITAB:s vd Andréas Elgaard, som meddelar att WQZ:s entré i ägarlistan innebär att bolaget får in en väldigt stark nordisk aktiv röst som tror på den kommunicerade transformationsplanen. Samt som har musklerna att vara med och stötta ITAB i förverkligandet av denna plan.

Ny situation för detaljhandeln

ITAB har hjälpt många stora detaljhandlare med sina expansionsprogram under åren, vilket ofta har inneburit stora volymer, förutsägbarhet och repeterbarhet, säger Andréas Elgaard. Sedan 2016 har denna modell dock blivit allt mindre relevant då stora kedjor dragit i bromsen vad gäller butiksexpansioner, vilket har gett minskade volymer. Numera är det i princip bara lågprisaktörer som kan fortsätta etablera nya butiker i ett högt tempo, förklarar ITAB-vd:n.

Multi channel innebär fler ändringar i butikerna

Gällande online kontra fysisk handel meddelar Andréas Elgaard att ITAB inte tror på antingen eller, utan både och. Det finns enligt ITAB-chefen en stor potential inom så kallad multi channel, där konsumenten själv kan välja kanal, och det är viktigt för detaljhandlaren att kunna samla in kunddata såväl online som i butiksmiljö.

”Det kommer att bli mycket mer investeringar per kvadratmeter och oftare, vilket motverkar att trenden går mot butiksformat som blir mindre. Men formaten ändras också i sitt syfte, det blir ofta ett kafé i ett hörn, eller ett apotek inne i matvarubutiken. Allt det här innebär att man måste ändra flöde, ändra det fysiska, och exempelvis sätta in skärmar och kanske använda sig av fjärrstyrning. Kontentan är att det blir allt fler projektarbeten som behöver utföras i butiksmiljö”, säger Andréas Elgaard.

Av den anledningen går utvecklingen mot ett mer lösningsbaserat erbjudande för ITAB, snarare än att bara tillhandahålla fysisk butiksinredning, kassadiskar eller belysning, och något koncernen uppges jobba hårt med är att effektivisera så att den blir mer lönsam även vid mindre volymer. Sedan i februari 2020 genomgår koncernen en omstrukturering, som bland annat innefattar ett dynamiskt förhållningssätt när det gäller tjänsteerbjudandet, med utgångspunkten att förstå kundens dilemma och hur värde kan skapas genom att tillsammans ta fram lösningar.

”Vi tror att retail kommer att gå igenom en mycket mer dynamisk och frekvent förändring i framtiden, för att kunna hålla relevansen gentemot konsumenter som kräver mer inspiration och samtidigt mer enkelhet. Man måste hela tiden vara beredd att korrigera sina koncept och arbetssätt”, säger Andréas Elgaard och fortsätter:

”Vi tror stenhårt på att fysisk retail fortsatt kommer att vara viktigt då upplevelser och umgänge är viktigt för oss människor, men där det kontinuerligt krävs mycket lösningar och stöd, och det är därför vi vill bli mer av en lösningsorienterad partner. Produkterna blir sekundära och tjänsterna och lösningarna primära.”

Andréas Elgaard förklarar att ITAB med hjälp av sina partners har en konsoliderande roll i värdekedjan och levererar allt inne i butikerna, inklusive tjänster och inköpta produkter. ITAB:s roll är att tillsammans med partners lösa helheten på ett sätt som kunden uppskattar, även på teknologisidan, säger han.

Andréas Elgaard, vd för ITAB

Hur ska ITAB lyckas med att förena flexibiliteten för den enskilda kundens behov med god lönsamhet, när ni rör er bort från modellen med stora leveransserier av produkter vid butiksexpansioner?

”Det handlar om att förändra arbetssättet, att jobba mer parallellt och mindre sekventiellt, och att involvera alla kompetenser såsom inköp och logistik redan från början av processen. Vi arbetar mot att bli bättre på att driva synergier på flera plan i koncernen och inte minst i hur vi skapar lösningar och arbetar med servicedelen”, säger Andréas Elgaard.

På vilket sätt ska ni övertyga pressade retailers om att det ITAB tillför väger tyngre än kostnaden för att anlita er, med tanke på att många detaljhandelsbolag i dag kämpar med lönsamheten och försöker skära i kostnader?

”Hela poängen med vår omställning är att vi inte vill sälja produkter som ingen vill ha, utan erbjuda lösningar som man tillsammans med kunden är överens om driver effektivitet, förbättrar kundupplevelsen eller ökar försäljning. ITAB har en trovärdighet i att vi är en av få i branschen som täcker hela Europa och har en stor erfarenhet av att ha hjälpt många retailers med de utmaningar som har varit aktuella de senaste åren”, säger Andréas Elgaard.

Livsmedel största affärsområdet, ser potential inom kaféer och hotell

ITAB Shop Concept har dagligvaruhandeln (livsmedel) som största affärsområde, med drygt hälften av omsättningen, följt av hemförbättring och mode som utgör strax under 15 procent av omsättningen vardera. Kategorin ”övrigt” svarar för cirka 20 procent av omsättningen, och här återfinns exempelvis apotek, bensinstationer och restauranger. Andréas Elgaard konstaterar igen att gränserna allt mer börjar suddas ut för vad som är vad, då det till exempel blir allt vanligare att finna en kafé- eller restauranghörna i såväl livsmedels- som modebutiker. Att kunna vara med och bidra till att skapa den här typen av miljöer är väsentligt enligt vd:n, som meddelar att kaféer, servicestationer och hotell med hög sannolikhet kommer att bli viktigare för koncernen i framtiden.

Fortsätt läsa

Nyheter

Eblitz Group ökar sitt ägande i Gold Town Games

Publicerad

den

Gaming-tangenterna WASD

Gold Town Games har genomfört sin företrädesemission på 12,5 miljoner kronor som blev tecknad till 124 procent. Investeringsföretaget eBlitz Group, som tidigare hette Onoterat, meddelade idag att de via emissionen ökat sitt ägande i Gold Town Games till 4,8 procent.

”Vi ser mycket positivt på att Gold Town Games, som är en av de mest intressanta och skalbara spelstudios i Norden, med en unik spelplattform för mobila manager spel. Bolaget är nu väl finansierat inför hösten, och speciellt inför lansering av kommande mobilspel inom amerikansk fotboll mfl”, säger Lars-Erik Bratt, vd för eBlitz Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Star Vaults spel Mortal Online 2 närmar sig Early Access

Publicerad

den

Mortal Online 2

Star Vault arbetar nu för att leverera de sista delarna av sitt spel Mortal Online 2 fram till Early Access i slutet av detta kvartal och uppger att de ligger mycket bra till och följer schemat.

”Det är med stor spänning och glädje vi äntligen ser fram emot att gå in i Early access, persistent release på både Steam och Epic Games marknadsplats.” säger Star Vaults vd Henrik Nyström.

”Vi har fokuserat på två viktiga områden för att få en så bra spelupplevelse som möjligt. Nybörjarupplevelsen med en robust tutorial som hjälper in alla nya spelare, som vi fick värdefull feedback på under stresstest perioden, samt AI/PvE upplevelsen där spelare möter de datorstyrda varelserna. Vi släppte nyligen en stor uppdatering som sätter Mortal Online 2 PvE i framkant på marknaden. Star Vault har nu en ledande och avancerad AI inom genren vilket ger spelarna en unik upplevelse. Detta är viktigt då det är en bred publik som uppskattar denna typ av spelande i Mortal Online samt att det alltid ger spelarna något intressant att göra i spelet. Exempel på denna avancerade AI är att de vi kallar humanoider i spelet nu kan agera som spelarna när dom slåss mot varandra och hjälper varandra precis som spelarna i en grupp skulle gjort. Vi har även lagt till vårt legendariska troll från en gammal prototyp som denna gång blir verklighet i spelet och det fungerar med vår teknologi vilket är en väldigt stolt milstolpe för oss.”

Nedan är ett kort klipp som visar lite av det AI:n kan göra just nu i betan.

Fortsätt läsa

Nyheter

Gold Town Games utvärderar NFT-funktionalitet till sin spelplattform

Publicerad

den

Trading med blockchain

Gold Town Games som gör sportmanagerspel för mobilen har ingått ett samarbetsavtal med Vorto Gaming. Avtalet ger Gold Town Games möjlighet att addera Vorto Gamings system för att hantera digitala tillgångar till befintliga och kommande spel som utvecklats och driftas med Gold Town Games spelplattform W3XM.

Detta ger GTG möjlighet att erbjuda spel som är anslutna till W3XM blockkedjefunktionalitet i form av non-fungible tokens (NFTs) samt en marknadsplattsform för handel med NFTs som tillhandahålls av Vorto Gaming.

– Vi vet att vi har ett starkt erbjudande med vår spelplattform W3XM redan idag men det är naturligtvis väldigt spännande att kunna vara med i ett tidigt skede och därtill utan några investeringskostnader, säger Gold Town Games VD, Pär Hultgren, i en kommentar.

Företag vill utveckla ett managerspel på plattformen

Gold Town Games utvärderar möjligheterna såväl internt som externt att kunna sjösätta ett första spelprojekt som är förstärkt med NFT-funktionalitet. Vorto Gaming har initierat samarbetet med Gold Town Games på uppdrag av en intressent som planerar att utveckla ett managerspel med NFT-funktionalitet. 

– Jag har med stor nyfikenhet följt utvecklingen inom NFT-baserade spel och ser att en bevisad spelplattform för managerspel som W3XM har alla förutsättningar att ta spel med NFT-funktionalitet till nästa nivå, säger Lars Alin, produktchef på Gold Town Games.

Marknaden för NFTs har vuxit explosionsartat under 2021 och flertalet spektakulära försäljningar har skett – närmast Gold Town Games verksamhet kan nämnas att ett unikt samlarkort på den välkända fotbollsstjärnan Ronaldo såldes för hissnande 290.000 USD i ett fotbollsspel med NFT-funktionalitet.

– Vi på Vorto Gaming ser med stor tillförsikt fram emot att öka intäkterna för sportspel som är spunna från detta samarbete och att addera NFTs till managerspel lämpar sig naturligtvis extra väl genom köp och sälj av spelarkort, säger Vorto Gamings VD, Kris Vaivods, i en kommentar.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära